Permainan Tradisional: TINGTING



Permainan Tradisional
TINGTING



Permainan ini juga dikenali sebagai ketingting, iaitu sejenis permainan lompat-lompat. Satu pasukan tingting terdiri daripada dua hingga empat orang. Permainan ini lazimnya dimainkan oleh kanak-kanak perempuan. Hal ini mungkin disebabkan oleh permainan ini tidak begitu lasak dan tidak memerlukan tenaga yang banyak. Gelanggangnya pun kecil sahaja.
Gelanggang tingting berupa petak-petak yang dilukis di atas tanah. Terdapat sembilan petak kosong bagi satu gelanggang.

Selain gelanggang, gundu atau buah digunakan dalam permainan ini. Gundu ialah objek berbentuk leper sebesar separuh tapak tangan. Pecahan pinggan, kepingan besi atau batu yang leper dapat dijadikan gundu. Gundu dijadikan tanda bagi para pemain untuk mengerakkan kedudukan mereka di petak-petak gelanggang.
Cara Bermain
Sebelum permainan dimulakan, undian dijalankan bagi menentukan pemain yang akan memulakan permainan dan bagi menentukan pemain pertama, kedua, ketiga dan seterusnya.
Permainan ini bermula dengan seorang pemain mencampakkan gundu ke dalam petak pertama dengan cara membelakangkan petak, begitu juga jika pemain telah berjaya melepasi pusingan pertama, kedua dan seterusnya cara mencampakkan gundu adalah sama. Jika gundu tidak masuk ke dalam petak yang ditentukan atau terkeluar, pemain dianggap mati dan hilang giliran. Pemain lain mengambil giliran pula.
Pemain dikehendaki melompat ke dalam kesemua petak dengan sebelah kaki, kecuali di petak sembilan dengan kedua belah kaki. Tetapi bagi pemain yang baru sahaja memulakan permainan, iaitu gundu berada di petak pertama, maka pemain hendaklah melompat terus ke petak ketiga, tanpa memijak di petak kedua. Begitu juga dengan lompatan di setiap petak, seandainya pemain terpijak garisan, dia dianggap mati dan pemain lain mengambil alih permainan.
Setelah pemain melompat kembali ke garisan permulaan, setibanya di petak kedua dan keempat, pemain hendaklah memijak petak dengan kaki kanan di petak kedua dan kaki kiri di petak keempat. Setelah itu pemain dikehendaki melompat ke petak ketiga pula dengan hanya sebelah kaki dan seterusnya gundu hendaklah dikutip di petak pertama lalu melompat ke petak pertama dan terus ke garisan penamat.
Setiap pemain tidak dibenarkan memijak petak yang ada gundu di dalamnya, sama ada kepunyaan sendiri atau pihak lawan, jika ini berlaku ia dikira mati dan pemain seterusnya mengambil alih permainan.
Membina Rumah
Sebelum pemain membina rumah, acara timbang hendaklah dilakukan terlebih dahulu. Gundu hendaklah diletakkan di atas kepala dan pemain melompat ke dalam setiap petak dengan sebelah kaki kecuali petak kesembilan. Pemain hendaklah melepasi petak ketujuh tanpa melompat ke dalamnya dan terus ke petak lima. Sambil berdiri menghadap di garisan permulaan petak ketujuh, pemain dikehendaki menundukkan kepala menjatuhkan gundu. Gundu hendaklah disambut sebelum jatuh ke tanah, jika pemain tidak dapat menyambutnya dia dikira mati dan acara timbang dilakukan semula setelah gilirannya sampai kemudian. Pemain terus melompat ke petak pertama dan keluar dari garisan permulaan.
Untuk mendapatkan rumah, pemain berdiri membelakangkan kesemua petak di garisan permulaan dan mencampakkan gundu ke dalam mana-mana petak gelanggang dan di situlah kedudukan rumahnya. Sekiranya gundu jatuh terkena garisan atau terkeluar maka dia dikira mati. Setiap pemain hendaklah memijak petak rumah dengan kedua belah kaki, tetapi pemain lain tidak dibenarkan berbuat demikian. Sekiranya pemain lain memijaknya atau tuan rumah lupa memijaknya dengan kedua belah kakinya, dia dikira mati.
Latihan
Adakan aktiviti permainan ini pada masa yang sesuai.
Gelanggang biasa (8 petak)